11 feb. 2012

Budinca de gris cu fructe


Zice cineva ca : ”Daca vrei cu orice pret sa te certi, orice motiv prinde bine”. Eu, pasnica din fire, n-am ganduri de sfada.
Cu poftele, insa, asta e alta poveste. Uneori mi se face pofta pentru ca un anume ingredient arata apetisant. Alteori, pentru ca am mai mancat undeva, candva si aroma imi staruie in amintire.
In  cazul  acestei  budinci cu gris, pe care am invatat-o  de  la un  maestru  bucatar  austriac, mi  s-a  parut ca n-am auzit nicicand o denumire mai frumoasa pentru un desert cu lapte. Cred ca cei din zodia Pestilor nu se dau in vant dupa lapte, iar eu nu fac exceptie. Daca laptele e cuminte si se transforma in inghetata, ciocolata si alte asemenea, ei…atunci  e altceva.

Nu vorbesc germana.
Dar la cat de melodioasa mi se pare  denumirea acestui desert, cred c-ar merita sa-nvat. Grieβ Flammerie.
Iar rezultatul final e atat de fin si aromat, incat faptul ca trebuie sa scoti samburii de la cirese mi s-a parut un pret prea mic pentru a-l pune la socoteala.


Am incercat mai demult sa fac reteta din amintire, dar n-a iesit asa cum era cand
m-a incantat. De data asta am cautat, cumintica, caietul meu vechi cu retete care mi-au placut.
Uite ce zicea Wolfgang ca ne trebuie pentru 6 portii:

- 450 ml lapte
- 60 gr. gris alb
- 450 gr. frisca
- 75 gr. zahar tos
- 1 foaie gelatina
     (sau un pliculet gelatina granule)
- coaja lamaie
- 1 praf sare
- 25 ml lichior portocale
- fructe pentru ornat







Mie mi-au iesit doar patru portii, dar generoase. Asa sunt eu cu cifrele, au doar valoare orientativa.
Cuvintele, astea da, au un farmec aparte. Grieβ Flammerie, ziceti si voi daca nu incanta auzul.
Se gusta lichiorul.
Laptele, zaharul, putina sare, grisul si coaja de lamaie se fierb la foc mic, aproximativ 4 minute, amestecand.
Se lasa putin la rece sau se pune vasul in care a fiert budinca in apa rece.
In timpul asta, se gusta lichiorul.
Se pregateste gelatina dupa instructiunile de pe pachet (se inmoaie foaia sau se hidrateaza granulele).
Apoi se amesteca cu grisul fiert si frisca batuta, indulcita dupa gust.
Se adauga lichiorul  de portocale ramas, macar 25 ml. El e responsabil pentru aroma atat de fina.


Se toarna in pahare, se lasa la rece pentru o ora, doua. Budinca. Ca lichiorul…

Ciresele  se fierb cu zahar si vanilie, pana se ingroasa siropul format.
Amestecam usor, avand grija ca fructele sa isi pastreze forma.


Se racesc, apoi se orneaza cu ele budinca.



Cum mie imi plac fructele de padure, am folosit si zmeura.



Sa auzim numai de bine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu